PROJEKTARBETE PDM-system Produktdatahantering Sammanfattning I det här projektarbetet har vi försökt förklara vad som menas med PDM-system (Product Data Management). Det finns ingen exakt definition av vad ett PDM-system är, men en tolkning är ett övergripande och sammanhållande system för att administrera och kontrollera all information, som skapas och används i produktutvecklingsprocessen. För tillfället är PDM-systemen inte så utbredda men inom en snar framtid kommer det att bli en viktig del hos alla större företag. Innehållsförteckning TOC \o "1-4" 1 Inledning PAGEREF _Toc406214197 \h 4 2 Vad är PDM? PAGEREF _Toc406214198 \h 4 3 Funktioner PAGEREF _Toc406214199 \h 4 4 Fördelar och nackdelar PAGEREF _Toc406214200 \h 6 4.1 Fördelar PAGEREF _Toc406214201 \h 6 4.2 Nackdelar PAGEREF _Toc406214202 \h 7 5 Att införa PDM PAGEREF _Toc406214203 \h 7 Behovsanalys PAGEREF _Toc406214204 \h 8 5.2 Upphandling PAGEREF _Toc406214205 \h 8 5.3 Pilotprojekt PAGEREF _Toc406214206 \h 9 5.4 Införandet PAGEREF _Toc406214207 \h 9 6 FRAMTIDEN PAGEREF _Toc406214208 \h 9 7 SLUTSATS PAGEREF _Toc406214209 \h 10 8 Källförteckning PAGEREF _Toc406214210 \h 11 InledningPDM, Product Data Management, är ett av industrivärldens hetaste områden just nu. Den explosionsartade ökningen av datorer för alla tänkbara tillämpningar gör att företag och hårddiskar översvämmas av information och kopior av information. Hur kan användaren lita på att informationen som används är gällande? PDM innebär kortfattat att man inför ett datoriserat stöd, ett PDM-system, för att hantera den enorma mängd information som åtgår för att beskriva, tillverka och underhålla en produkt. PDM är tekniken som stödjer satsningar på ISO 9000, Total Quality Management (TQM) och Concurrent Engineering. Rätt använt ger det högre kvalitet, kortare ledtider och ökad lönsamhet. PDM är en storslagen vision och det omfattar ett flertal områden och funktioner. Nedan gör vi ett försök att definiera PDM, genom att beskriva de olika områden som omfattas. Vad är PDM? Ett PDM-system innehåller all information om en produkt under dess hela livscykel från design till produktion. Informationen består av produktstrukturerna (oftast fler än en), dokument (ritningar, monteringsinstruktioner, produktionsunderlag m.m.) och meta data (namn, beskrivning, artikelnummer, regler m.m.) för varje artikel i produkten. Systemet handhar alla olika versioner och varianter av en produkt och underlättar sökning och återanvändning av information och kunskap. Funktioner Ett PDM-systems grundläggande funktion är att hålla reda på produktdata oavsett var de finns och oavsett format. Det skall kunna slussa användaren till önskat användningsområde. Systemet skall ha ett antal basfunktioner för att underlätta arbetet med produkten under hela dess livscykel. Flera av de områden som nämns nedan är så stora, att det finns gott om system att köpa som "bara" hanterar en av funktionerna. Styrkan med PDM är de effekter som fås när flera funktioner kombineras. Några exempel på funktioner: Document Management Kontrollerad lagring av dokument, med hög säkerhet och tillgänglighet. Återsökning via attribut. Hantering av multipla versioner, utgåvor och revisioner. Workflow Management Ärendehantering, för t.ex. godkännanderutiner och ändringsuppdrag, med "att göra" listor för användare. Project Management Projektstyrning, med resurs- och tidsplaner. Visualization (3D) Visualisering av hela produkter, eller del-sammanställningar, baserat på 3D-geometrier t.ex från CAD-system. Antigen direkt i original-applikationen eller via ett generellt format som t.ex. VRML. De flesta företag som idag investerar i PDM köper ett komersiellt system, och anpassar detta för sina egna behov. Det finns idag drygt 100 komersiella system som gör anspråk på att vara PDM-system, men sanningen är att de flesta endast hanterar ett fåtal av de områden som PDM omfattar. Faktum är att inget komersiellt PDM-system idag behärskar alla delarna! Fördelar och nackdelar Fördelar Med ett PDM-system hoppas företag kunna konstatera fördelar inom de klassiska områdena för effektivisering: tid, kostnad och kvalitet. Sammanfattningsvis bidrar ett PDM-system till minskade produktutvecklingskostnader genom att effektivisera produktutvecklingsprocessen med en höjning av dokumentkvalitet och en bättre kontroll av dataflödet inom företaget. Parallellt arbete (concurrent engineering) stöds av PDM-teknologin genom att projektmedarbetare arbetar mot en sammanhållen produktbeskrivning och genom att information kan frisläppas tidigare. Ytterligare en faktor bidragande till tidsvinst är det markant effektiviserade informationsflödet. Detta innebär sammantaget tidsmässiga vinster i time-to-market med ett PDM-system. En förbättring av dokumentkvaliteten åstadkommer man genom att samtliga parter inblandade i produktutvecklingen arbetar mot originalversionen av samtliga dokument. Ett dokument måste ''checkas ut'' av en användare för att kunna ändras och är då låst för andra användare. I och med detta förfarande säkerställer man arbete mot rätt utgåva av ett dokument och således arbete med den rätta informationen. Förväxling av två olika utgåvor av ett dokument och även parallell utveckling åt skilda håll av ett och samma dokument undviks. En bättre kontroll över dokumentationen bör innebära en positiv inverkan på produktkvaliteten, även om det är omöjligt att gardera sig mot konstruktionsmisstag via ett PDM-system. PDM-systemen kan användas till elektronisk distribution av dokument och meddelade om dokumentens tillgänglighet. Fördelen med detta är att informationen sprids på ett snabbt sätt till de rätta instanserna. I en undersökning av hur införandet av PDM-teknik påverkat mätetal för ''produktdatahanteringsprestanda'' rapporterar Dorfman med flera (1994) att: Tiden för att få tillgång till data minskade med mellan 25-75%. Tiden för en ändringscykel minskade för 40% av företagen med mindre än 25%, medan 60% rapporterade minskningar överstigande 50%. Spridningen var alltså stor. Förbättringar vad gäller felkorrigerande ändringar mättes av 86% av företagen till mindre än 25% - en relativt liten förbättring. Kostnaden för ändringar minskade för 60% av företagen med mindre än 25% medan 40% av företagen låg i intervallet 25-50%. Detta är den kanske starkaste positiva effekten av införandet av PDM-teknik. Nackdelar Den kanske största nackdelen med ett införande av kommersiell PDM-programvara består i de höga kostnaderna förknippade dels med inköpet av programvaran och dels med konsult- och utvecklingskostnader i anslutning till införandet. Kostnaden är också till stor del förknippad med hur pass avancerat PDM-systemet körs. Computer Aided Design report uppger kostnaden för ett PDM-införande för ett tio-användarsystem till cirka 320000 SEK, en siffra som dock snabbt sjunker i takt med att antalet användare ökar. Kostnaderna kan i framtiden förväntas sjunka på grund av priskonkurransen från NT-system. Eftersom systemen kommer att innehålla mycket information kan den stora informationsmängden leda till långa söktider och därmed till långa svarstider för systemet. Detta problem är främst betingat av att man inom företaget har en dålig IT-infrastruktur. Man måste utgå från att man successivt blir tvungen att uppgradera sitt hårdvarusystem och nätverk i och med att informationsmängden och funktionaliteten i PDM-systemet stegvis ökar. Detta är också förknippat med ökade kostnader. En stor osäkerhetsfaktor ligger i att PDM-teknologin är relativt ung. På grund av den hårda konkurrensen släpps produkterna ut på marknaden utan att vara helt färdigutvecklade, vilket innebär att mjukvaran kan innehålla en mängd mer eller mindre allvarliga buggar. Att införa PDM Att införa PDM är ett viktigt beslut för ett företag, där målet är att stärka företagets konkurrenskraft. Införandet berör både människor, arbetsflöden, och teknik, på nära nog samtliga avdelningar i ett tillverkande företag. Beslut om att införa ett PDM-system bör därför tas av företagets högsta ledning Ett PDM projekt består grovt sett av 4 faser: Behovsanalys Upphandling Pilotprojekt Införande Erfarenhet säger att projektet har störst möjlighet att bli lyckat om även införandet indelas i etapper. Vad dessa etapper skall innehålla beror på vilka behov som finns hos företaget, samt vilka olika PDM-funktioner man tänkt använda. Nedanstående bild ger en översikt över de faser och delsteg som ett PDM projekt har. Bilden innehåller även en erfarenhetsmässig bedömning av tidsåtgång för ett genomsnittligt PDM-projekt (kalendertid). BehovsanalysFörst måste man veta företagets ambitionsnivå för PDM-projektet. Är syftet att snabbt höja kvaliteten på de existerande rutinerna, eller är ambitionen att stödja framtida visioner? Oavsett ambitionsnivå måste man definiera vilka informationsflöden PDM-systemet skall stötta, och därefter vilken data som måste hanteras, vilka användargrupper som omfattas samt vilka plattformar (datortyp, operativsystem, etc) som skall användas. Man måste även titta på den geografiska spridningen av användare och med avseende på driftsäkerhet fundera på hur informationen bör distribueras. Nästa steg är att passa in dessa behov mot de funktioner som PDM erbjuder, men även mot de system/funktioner som redan finns i företaget, och att gradera varje behov/funktion i termer som "Absolut krav", "Krav", eller "Önskvärt". Slutligen skrivs en övergripande kravspecifikation över de PDM-relaterade behoven, vilken skall fungera som bas för alla aktiviteter under resten av projektet. Upphandling Det finns ca 100 olika PDM-system på marknaden. Man måste dels titta på de absoluta funktionskraven, men även på leverantörernas erfarenhet vid upphandling. Pilotprojekt Pilotprojektet skall visa att de tekniska koncepten fungerar, och att önskade arbetsmetoder och -flöden fungerar på det sätt som var tänkt. Första uppgiften blir att tillsammans med leverantören skriva en detalj-specifikation för det valda systemet, efter dess egna förutsättningar (de olika systemen arbetar efter olika principer). Arbetet baseras naturligtvis på den ursprungliga kravspecifikationen. Efter detta kommer troligen leverantören att behöva utföra vissa anpassningar av systemet för att ge bästa möjliga förutsättningar för provperioden. Införandet Införandet bör ske i korta etapper. Detta gör att systemet snabbare kommer i skarp drift, och att erfarenheter från de slutliga användarna kan inhämtas innan nästa etapp genomförs. Etapp 1 - Tänk stort men börja smått! Med målet för den kompletta installationen för ögonen placerar man sedan de olika PDM-funktionerna i en logisk startordning. Etapp 2,3,4 ... De följande etapperna får sedan innehålla dels ökning av antalet användare, dels utökning av funktionalitet, i lämpliga proportioner. FRAMTIDEN Den underliggande databasteknikens snabba utveckling kan komma att innebära stora förändringar av PDM-systemen i en överskådlig framtid. Det kan röra sig om allt från att databashanteraren byts ut till att hela teknologin utvecklas från exempelvis relationsdatabaser till objektrelationella databaser och vidare till objektorienterade databaser. SLUTSATS Man skall vara medveten om att PDM-systemet i sig inte kan förbättra en dålig process. En förutsättning för att kunna utnyttja PDM-teknik på en övergripande nivå är att företagets produktutvecklingsprocess är välstrukturerad och väldokumenterad. Det finns heller inget stöd för att se om en process är bra eller dålig, däremot går det utan problem att automatisera en dålig process i ett PDM-system. För att undvika att automatisera ineffektiva processer bör man före installation se över sin processmodell och effektivisera denna innan man påbörjar ett införande av PDM-processtöd, annars finns stor risk för att försök att införa PDM-teknologi bara understryker de inneboende svagheterna och avsaknaden av kunskap om processen. Anmärkning: I uppgiften in gick att ta reda på företag som använder sig av PDM-system, men i vår region finns det inget företag som använder sig av ett väl fungerande PDM-system, eftersom PDM-system är så nytt och outvecklat. Källförteckning Pärletun, L-G; Follin, A; Från CAD till PDM Malmsköld, L; CAD B 97/98 Pikosz, Peter; Chalmers tekniska högskola Internet: HYPERLINK http://www.ryman.se www.ryman.se HYPERLINK http://www.exertus.se www.exertus.se